Hildegardin Kultaisesta teltasta 07/2019
Kultainen teltta jumaluuden
symbolina
Hildegard von Bingenin uskonnollisessa ajattelussa
Jung: "Vain nainen voi esittää jumaluuden nelisivuisena symbolina!"
Hildegardin uskonnollisessa ajattelussa esiintyy
mielenkiintoinen käsite kultaisesta teltasta, nelisivuisesta muodosta
jumaluuden symbolina. Teltan neljä sivua kuvaavat maailman neljää napaa.
Nelisivuisuudestaan huolimatta Hildegard ymmärtää kultaisen teltan eli
kuninkaallisen persoonan munan muotoiseksi, joka kuvaa makrokosmoksesta
syntynyttä mikrokosmosta.
Hildegard kuvaa hengellistä elämää muun muassa taisteluna,
jota sielu käy pahuutta vastaan voidakseen pystyttää kultaisen teltan oman
elämänsä vartijaksi. Kristillisessä kilvoittelussa teltta symboloi hengellistä
matkalaista, koditonta kulkijaa sen viitatessa Vanhan testamentin heprealaisiin
teltassa eläviin paimentolaisiin ja patriarkkoihin sekä juutalaisiin
kuninkaisiin, jotka sotaretkillään yöpyivät paimentolaisten tapaan
telttamajoissa.
Teltan pystyttämisellä Hildegard tarkoittaa asumaan
asettumista ja kotiutumista. Viisaudella ymmärretään usein juuri oman paikkansa
etsimistä, telttansa pystyttämistä ja kotiutumista. Symbolisessa kuvakielessä
viisaus rinnastetaan usein kotiin, koska hengellinen matka tarkoittaa
taistelua, jotta viisaus pääsisi kotiutumaan arkielämäämme.
Jumalallisen teltan Hildegard ymmärtää laskeutuvan jokaisen
ihmisen sieluun syntymässä, ei kristillisen kasteen yhteydessä, mutta usein se
sielun teltta, kuninkaallisen persoonan asuinsija syystä tai toisesta yllättäen
romahtaa, minkä vuoksi ihmiselämä voidaan ymmärtää vuorottaisena kultaisen
teltan pystyttämisenä ja purkamisena, kokoon rakentamisena ja rullalle laskostamisena
sen mukaan minkälaisia koettelemuksia, taisteluja ja esteitä hengellisellä
kilvoittelumatkallamme kukin meistä voimiemme ja jumalallisen kaitselmuksen
mukaan joutuu kunakin ajan hetkenä kohtaamaan.
Hildegard kuvaa hengellistä kilvoitteluaan raadolliseksi
taisteluksi paholaista vastaan, joka hyökkää hänen vuorelle pystyttämäänsä
telttaansa, virittää hänelle ansoja ja estää häntä tekemästä hengellistä
matkaansa. Hildegard joutuu hämmennyksen valtaan, ei kykene toteuttamaan
jumalallista vehreyttä elämässään. Lukuisten hyökkäysten uuvuttamana hän
viimein menettää hengellisen ilonsa eikä kykene enää iloitsemaan
lähimmäisistään Jumalassa.
Ja kun viha uhkasi polttaa Hildegardin teltan, ripustautui
hän hukkuvan tavoin jumalalliseen hyvyyteen, jota viha ei koskaan uskalla
lähestyä eikä koskaan kykene koskemaan. Hengellisen taistelunsa suvannossa
Hildegard iloitsee: ”Minulla on hengellistä iloa ja hyveet alkavat vihertämään
elämässäni. Jumalan hyvyys ei ole abstraktiota vaan se parantaa, antaa voimaa,
iloa ja kauneutta, mutta edellyttää kilvoittelijalta intensiivistä jumalallisen
hyvyyden muistamista.”
Hildegard ymmärtää profeetta Hesekielin kehotuksen kaikkien
rikkomuksien poisheittämisen sekä uuden sydämen ja hengen rintaan
ottamisen ihmisen paluuna alkuperäiseen viisauteensa ja kotiinsa eli kultaisen
teltan pystyttämisenä sieluunsa ripustautumalla Jumalan yhteyteen,
muistelemalla Hänen hyveellisyyttään, elämällä lähimmäistensä kanssa
hengellisessä ilossa ja toteuttamalla arjessaan jumalallisen kosteaa vehreyttä -Herrassa Jumalassaan.
Marita Sjöberg
apogryfisiin kirjoituksiin viitaten,
VastaaPoistaJeesus Nasaretilaisen
= Jeesus Nasiirilaisen
todetaan olleen lukutaidoton.
Silti Hän jo lapsena kävi synagoga-palveluksissa,
lukien siellä
Selvänäkö-kyvyllään.
tämän jälkeen Hän vieläpä antoi siellä opetuspuheita,
avaten lukemansa tekstin käytännön ohjauksiksi.
samankaltaisesti nyt
jumalanpalvelijatar
Mariam
ohjaa meitä ymmärtämään
näitä korkeavärähteisiä
mysteerinomaisia
pyhiä
opetustekstejä.
B a s i m t a , M a r i a m .