Naisten oikeuksista Minna Canthin päivänä 03/2019
Naisten oikeuksien puolustamista Minna Canthin hengessä
Maaliskuun 19. päivänä vietetään kansallista Minna Canthin ja suomalaisen tasa-arvon merkkipäivää.
Kirjailija Minna Canth edisti kirjallisella tuotannollaan muun muassa
raittiusaatetta, naisasialiikettä sekä naisten ja muiden huono-osaisten
yhteiskunnallista asemaa 1800-luvun Suomessa.
Naiskysymystä
Canth piti johdonmukaisesti esillä vaatien naisille täysiä kansalaisoikeuksia
kaikilla yhteiskunnan alueilla sekä tytöille samoja koulutusmahdollisuuksia
kuin tuon ajan miesväellä oli. Naisaatteessaan hän vastusti prostituutiota,
pohti sukupuolisuuden merkitystä naiseudelle, haastoi aikalaissisarensa
rakentamaan parempaa, sodanvastaista maailmaa sekä kritisoi tuon ajan porvarillista
naisihannetta -joutilaisuutta ja turhamaisuutta.
Canthin
tasa-arvoajattelun katsotaan kasvavan liberalismista ja Ranskan vallankumouksen
aatteista, joista Minna muunteli oman moraaliprinsiippinsä "vapaus,
tasa-arvo ja rakkaus", jossa hän kiteytti yhteiskunnallisen ja moraalisen
ajattelunsa.
Minna ymmärsi rakkauden tarkoittavan enemmän kuin pelkkä veljeys eli miesten välinen yksituumaisuus, minkä vuoksi hän nosti sen ajattelussaan todelliseksi sukupuolten väliseksi tasa-arvon kulmakiveksi.
Rakkaus ei
Minnalle merkinnyt niinkään sovinnaisia äitiyteen liitettyjä kristillisiä hyveitä
-kärsivällisyyttä, pitkämielisyyttä ja sävyisyyttä- vaan rohkeita tekoja ja
konkreettista toimintaa eli soturimaista taistelua sen puolesta, minkä koki oikeaksi.
Jos Minna Canth tarkastelisi nyky-Suomen tilaa, niin hän varmaan iloitsisi suuresti saavutetuista yhteiskunnallisista uudistuksistamme
ja eritoten suomalaisen naisen vahvasta ja vakaasta asemasta niin
yhteiskunnassa kuin perhepiirissä.
Mutta tuskin
Minnan naisaatteen terävöittävä katse ohittaisi kysymyksiä esimerkiksi
samapalkkaisuudesta sekä työn ja perheen
yhteensovittamisesta. Tai niitä muita yhteiskunnallisia ongelmia, joita kohden
tämän päivän, hyvinvointivaltion kulta-ajan ohittanut, Suomi-neito valuu.
Mutta ei ole
vaikea arvata, mitä Minna miettisi 1.1.2014 voimaan astuneesta laista, joka vihdoin kriminalisoi vainoamisen. Arvatenkin arvokkaasti kumartaen nostaisi hattua hankkeen
voimakaksikolle, aloitteentekijälle Pauliina Viitamiehelle (sd) ja tuolloin oikeusministerinä toimineelle Ulla- Maja Henrikssonille (rkp).
Minna varmaan
tunnistaisi ongelman jo 1800-luvun Kuopiosta, Jyväskylästä ja Tampereelta, sillä
vainoamisen juuret ulottuvat pitkälle historian hämyyn. Hämmästyttävää on, että
vainoaminen kriminalisoitiin ensimmäisen kerran koko maailmassa vasta vuonna
1990, Kaliforniassa, ja Suomessakin varsin myöhään.
Vainoaminen on
vakava yhteiskunnallinen ongelma, sillä tutkimusten mukaan se koskettaa
vuosittain noin sataa tuhatta suomalaista.
Suurin osa uhreista on naisväkeä ja rikoksen tekijä usein entinen
puoliso tai kuvitteellinen sellainen.
Systemaattinen uhrin seuraaminen, tarkkaileminen, uhkaaminen, kotirauhan
rikkominen ja eriasteinen vahingoittaminen traumatisoi uhria eri tavoin aiheuttaen hänessä kohtuutonta pelkoa sekä kokemuksia elämänhallinnan menettämisestä.
Lain
voimaanastumisella uskotaan olevan monia kauaskantoisia vaikutuksia kansalaistemme psyykkisen ja fyysisen hyvinvoinnin edistämiseksi, uhrien ja heidän
läheistensä kohtuuttoman inhimillisen kärsimyksen vähentämiseksi sekä yhteiskunnallisten resurssien säästämiseksi.
Mielestäni olisi
enemmän kuin paikallaan, että vainoamisen kriminalisoinnin taustalla
vaikuttanutta naiskaksikkoa, Viitamiestä ja Henrikssonia muistettaisiin ainakin edes paikallisesti Minna Canthin liputuspäivänä, sillä siinä missä Canth romaanillaan Työmiehen vaimo (1885) oli aikoinaan lisäämässä
väkivallan ongelman vakavuuden tiedostamista aikalaistensa keskuudessa, siinä
kaksikko Viitamies-Henriksson on ansiokkaasti ollut edistämässä
yhteiskunnallista tietoisuutta vainoamisesta sekä vaikuttamassa
yhteiskunnallisten olojen kehittymiseen ja naisten aseman edistämiseen
ratkaisevasti.
Marita Sjöberg
K i i t o s .
VastaaPoista