Susivainoista 02/2019
IHMINEN ON IHMISELLE SUSI JA SUDELLE IHMINEN
Suomalainen sanonta ”ihminen on ihmiselle susi”
kuvannee ihmisen ja suden yhteistä taipumusta kohtuuttomana pidettävään
julmuuteen, nimittäin lajitoverinsa tappamiseen. Tämä ominaisuus on aikojen
saatossa johtanut ihmisen pelkäämään ja vainoamaan sutta siinä määrin, että
paikka paikoin peto on ihmistoimin metsästetty lähes sukupuuttoon kuten
esimerkiksi Suomessa 1800-luvun jälkipuoliskolla.
Vuosille 2016-2018 myönnettiin susien
kannanhoidolliseksi toimenpiteeksi 53 suden kaatolupaa poronhoitoalueen
ulkopuolelle. Se tarkoitti noin viidenneksen vajausta susikantaamme, jonka
määrä tuolloin keikisteli runsaan kahdensadan yksilömäärän tienoilla eli
vaarallisen alhaisessa minimitasossa.
Luontoliitossa asiaa ei nähdä suinkaan
kannanhoidollisena toimenpiteenä vaan susikantaa heikentävänä metsästyksenä,
joka esimerkiksi vuonna 2014 vain lisäsi susivahinkoja. Suden ajojahtia voisi
luonnehtia sanonnalla: ”Ihminen on sudelle ihminen”, sillä metsästys ajoitetaan
suden lisääntymisaikaan, mikä on sekä moraalisesti tuomittavaa että Suomen
luonnonsuojelulain vastaista. Lisäksi koirien käyttö kaadossa aiheuttaa pedolle
luonnonsuojelulain kieltämää ylimääräistä kärsimystä ja itse tappaminen
hajottaa susilaumat, mistä koituu vain lisävahinkoa. Kaikki tämä voi
pahimmillaan johtaa jopa susikannan romahtamiseen.
Susi on levittäytynyt koko maanpiiriin ja kaikissa
kulttuureissa se kantaa ikävää mainetta; sitä on pelätty, vihattu ja tapettu.
Susivihan katsotaan kumpuavan pelosta ja tietämättömyydestä. Todellisuudessa
susi on mainettaan vaarattomampi; se ei tiettävästi ole tappanut ainoatakaan
ihmistä maassamme 120 vuoteen ja se tappaa vain nälkäänsä, vahingoittuneena ja
vesikauhuisena. Ei muuten.
Luonnonkansat ajattelivat, että suden voima auttoi
ihmistä oivaltamaan elämän mysteereitä ja opittu viisaus tuli suden lailla
jakaa muille yhteisen hyvän edistämiseksi. Näin susimaisen ihmisen ymmärrettiin
tarkoittavan pikemminkin rinnalla kulkijaa, opastajaa ja yhteisen hyvän etsijää
kuin lajitoveriaan selkään puukottavaa raatelijaa.
Luonnonkansat ymmärsivät suden merkityksen
syvällisesti; eläin kuului osana luomakunnan järjestykseen ja sillä oli oma
tehtävänsä maailmassa.
Tämän päivän vainottu susi johdattaa ihmistä pohtimaan
omaa suhdettaan maailmaan: ”Olenko minä toisille ihmisille viime kädessä ihminen vai susi? Entä millainen on suhteeni muuhun luomakuntaan?”
Aikojen alussa ihminen velvoitettiin kantamaan vastuuta
-ei ainoastaan omista perheenjäsenistään- vaan koko hänelle annetusta
luomakunnasta. Ei tuhoamaan eikä saattamaan sitä kaaokseen!
Viisas opetusteksti.
VastaaPoistalähetän tästä linkkejä eteenpäin.
- siitä huolimatta, että lapsena jouduin mielisairaan ihmisen omistaman susikoiran puremaksi.
Poista= susikammoni purkaminen on kait ihmiselle-mahdotoin projekti?