Tabor versus Hirosima 07/2018
Taabor versus Hirosima
Elokuun kuudentena muistellaan kahta merkittävää tapahtumaa;
Kristuksen Taaborilla kirkastumista sekä Hirosiman ja
Nagasakin ydinpommituksia.
Molemmissa tapahtumissa yhtenä keskeisenä
Molemmissa tapahtumissa yhtenä keskeisenä
tekijänä voidaan pitää niissä ilmennyttä
kirkasta valoa.
Joskus on käväissyt mielessäni näiden kahden
muistopäivän välinen yhteys; voisiko
kuitenkin olla pelkkää sattumaa, että
aikoinaan ydinpommituksen päiväksi valittiin
juuri Kristuksen kirkastumisen juhla?
Ei voi, sillä kristillisen eetoksen
Ei voi, sillä kristillisen eetoksen
mukaan ajallisessa historiassa ei tapahdu
sattumia vaan kaikella on viime kädessä jokin
tarkoitus ja merkitys jumalallisessa
suunnitelmassa.
Myös silloin, kun ihminen käyttää hänelle
luomisessa annettua vapaata tahtoaan ja
ja järkeään väärin.
Kirkastumisen juhlan sisältönä
pidetään Kristuksen tulevaa vapaaehtoista
kärsimystä ja kuolemaa ihmiskunnan
pelastamiseksi. Ydinpommituksen
muistopäivänä taas muistelemme armotonta
tappamista, tuhoamista ja ihmismassojen tuhoutumista
-inhimillisen vapaan tahdon seurauksena.
-inhimillisen vapaan tahdon seurauksena.
Siinä, missä Kristuksen sädehtimä valo
Taborilla julistaa Jumalan rakkautta ihmiskuntaa kohtaan, siinä
ydinpommien sähdetimä valo viittaa ihmisten ja kansakuntien
väliseen demoniseen vihaan ja tuhoamiseen.
väliseen demoniseen vihaan ja tuhoamiseen.
Näiden kahden muistopäivän
samanaikainen
viettäminen kuvaa osuvasti ihmisen vapaan
tahdon käyttämisen ääripäitä ja edustaa niitä
hyvyyden ja pahuuden välisiä taisteluja, joita
ei käydä ainoastaan maailman väkivaltaisilla
taistelutantereilla vaan myös jokaisen ihmisen
sielun syvyyksissä.
Mutta hedelmistään puu tunnetaan.
Kun Taaborin kirkkauden välittömiä
seurauksia olivat apostoli Pietarin tuntema
autuaallinen rauha sekä sitä seurannut
Kristuksen tekemä parantamisihme, niin Japanin pommitusten
kirkkauden seurauksena sadattuhannet
ihmiset kärsivät ja kuolivat.
Taukoamatta hyvyys ja pahuus vääntävät
kättään tämän maailman valossa ja
pimeydessä. Valitettavan usein pimeyttä
erehdytään luulemaan valoksi ja valoa
pimeydeksi. Liian usein pahuus verhotaan Kristuksen valkeuden
enkeliksi ja hyvyys
enkeliksi ja hyvyys
kiedotaan pahuuden valhepukuun.
Kuten esimerkiksi silloin,
kun Hirosiman
Kuten esimerkiksi silloin,
kun Hirosiman
ydinpommia on erehdytty luulemaan
ihmiskunnalle hyödyllisenä,
ylikansoittumista ehkäisevänä tapahtumana
pommituksesta taivaalle piirtyneen
sienifiguurin perusteella, mikä eräissä piireissä
symboloi ainoastaan vain "hyvää ja
hyödyllistä”.
Jos elämää tarkastellaan kapeasta raosta,
vaikkapa pikkiriikkisestä sienen mentävästä
aukosta, saattavat mittasuhteet vääristyä,
todellisuus hämärtyä ja värit sekoittua.
Voi esimerkiksi erehtyä luulemaan pimeyttä valoksi, valoa
pimeydeksi, pahuutta hyvyydeksi tai hyvyyttä pahuudeksi siitäkin
pimeydeksi, pahuutta hyvyydeksi tai hyvyyttä pahuudeksi siitäkin
huolimatta, vaikka pahuuden ja pimeyden pilaantuneet
hedelmät eittämättä tuntuvat karvastelevan suuta.
Hedelmistään puu tunnetaan.
Yhtä lailla sielun syvyyksissä käytävissä valon
ja pimeyden välisissä taisteluissa
kuin Taaborilla ja Hirsosimassakin.
Marita Sjöberg, 2016
Kommentit
Lähetä kommentti