Voimapaikka kutsuu yhteyteen 06/2018
Voimapaikka kutsuu yhteyteen
Raikas järvivesi, ilta-auringon punerrus ja lokin kirkuna tervehtivät minua voimapaikassani, jonne aika ajoin pakenen kaupungin humua ja arjen kiemuroita. Luontoäidin kauneudesta ammennan syvää rauhaa. Sen hiljaisuus vaimentaa ajatusteni kakofoniaa ja voimaannuttaa arkiaherruksen riepottelemaa kehoani.
Raikas järvivesi, ilta-auringon punerrus ja lokin kirkuna tervehtivät minua voimapaikassani, jonne aika ajoin pakenen kaupungin humua ja arjen kiemuroita. Luontoäidin kauneudesta ammennan syvää rauhaa. Sen hiljaisuus vaimentaa ajatusteni kakofoniaa ja voimaannuttaa arkiaherruksen riepottelemaa kehoani.
Tässä ja nyt,
Pyhäjärven loiskuvilla rantamilla, lujalla graniitilla humisevan
männyn alla, on minun hyvä olla, sillä olen saapunut erämaan
hiekasta puhjenneeseen keitaaseen. Levon maahan, jossa sieluni,
ruumiini ja mieleni saavat virkeyden.
Rachel ja Stephen
Kaplan ovat tutkimustensa perusteella nimenneet neljä eri
tunnusmerkkiä elvyttävälle luontoympäristölle:
Tukeakseen ihmisen
hyvinvointia tulee ympäristön tarjota mahdollisuus täydelliseen
irtiottoon arjesta. Sen kaikkinaisesta rauhattomuudesta ja
levottomuudesta.
Viherympäristön
tulee laajuudeltaan olla niin suuri, että siihen voi huoletta
uppoutua ja helposti sulautua. Korkean, avaran taivaan alla ihminen
saa kokea olevansa osa suurempaa kokonaisuutta, mikä auttaa
asemoimaan oman pienen elämänsä pienet ympyrät huolineen ja
kipuineen oikeaan mittakaavaan suhteessa muuhun; suureen ja avaraan
luomakuntaan.
Luontoympäristön
tulisi myös johdattaa kokijansa pehmeään lumoutumiseen; sekä
kokonaisvaltaiseen kauneuden kokemukseen että yksittäisten
esteettisten elämysten havainnointiin. Tuoksuihin, äänisävelmiin,
värikirjoon. Sillä luomutuessaan ihminen on saavuttanut jotakin
oleellista mielen tyyneydestä ja elvyttävästä rentoudesta.
Jotta luontopaikka
koituisi todelliseksi voimaantumisen lähteeksi, tulee sen olla
sopusoinnussa ihmisen sen hetkisten tarpeiden kanssa. Tämä
edellyttää joko kykyä kuunnella omaa itseään tai sitten
itsetietoisuuden kehittämisen aloittamista viimeistään tässä ja
nyt, sillä itsestään vieraantuneen ihmisen on vaikea voimaantua.
Ihmisen on osattava
valita joko lepopaikka tai luontoaktiviteetti kulloiseenkin käsillä
olevaan tarpeeseen.
Toisinaan on hyvä
vain pysähtyä lepäämään ilman ainoatakaan suoritevaatimusta ja
velvoitepakkoa. Nauttia auringon kimalluksesta järven sinisellä
lihalla ja uppoutua puiden lehvästön hiljaiseen sointiin.
Toisinaan taas on
hyvä antaa periksi mieltä kutkuttaville seikkailuille. Nokipannun
tuoksuisille eräretkille, pärskyville soutumatkoille tai
hiljaisille kuutamohiihdoille, sillä aika on unelmoiden rauhoittua
ja aika on seikkaillen voimaantua.
Näiden neljän
tunnusmerkin yhteiseksi kantavaksi perusperiaatteeksi oivallan carpe
diem-viisauden: Tartu hetkeen! Se viittaa läsnäolemisen ja
hetkessä elämisen taitoon, minkä maailman melskeen karusellissä
ja karussa sellissä pyörivä - itsestään,
lähimmäisistään ja luomakunnasta vieraantunut -
nykyihminen on niin harmittavan usein onnistunut hukkaamaan.
Ikiaikaisella
viisaudellaan luontoemo nöyrästi opettaa meitä, maailman
turhuuksien meressä räpiköiviä, pysähtymään. Palaamaan
alkujuurillemme. Löytämään uudelleen sen alkuperäisen yhteyden,
johon meidät on luomisessa tarkoitettu: ensin omaan, todelliseen
itseemme ja sitten kanssaihmisiimme sekä ympäröivään maailmaan.
Sillä kaikkinainen
vieraantuneisuus johtaa huonovointisuuteen ja rikkinäisyyteen, kun
taas rakkaudellinen yhteys synnyttää hyvinvointia ja eheyttä.
Alussa oli rakkaus,
josta todellinen elämä eli yhteys versoi, on versonut, oli versonut
-ja alati lakkaamatta versoo.
Teksti ja kuvat: Marita Sjöberg
Nin Kaunis
VastaaPoistaon Todellisen maailman Maa,
Nin mittaamattoman Korkea
Taivas,
soi laulujoutsenten laulusta
kukkivat kunnaat,
Ja Kirkkahat veet.
Nin Kirkkahat veet.
K i i t o k s i n ,
e n k e l i k a n t t o r i
M a r i a .